Köpvillkor

1. Beställning

Utleveranser sker endast vardagar. Leveranstiden för lagerförd vara är normalt 2-5 arbetsdagar beroende på vart i landet du bor, avvikelse kan ske vid leverans till glesbygd med upp till 7 arbetsdagar från ordertillfälle. Stillestånd i arbete samt avbrott i arbete till följd av defekt, felaktig eller utebliven produkt ansvaras inte för. Kundens ansvar är att inom 8-10 dagar säkerställa och meddela oss om felleverans eller andra avvikelser uppkommit.

1.1 Utanför Sverige

Desinfekta levererar och administrerar enbart beställningar inom Sverige.

1.2 Leveransförseningar

Vid leveransförseningar informeras du, om möjligt, om det. Orsaker till leveransförseningar är t ex när en leverantör/fraktbolag inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har du rätt att utan kostnad häva köpet. Vid de tillfällen där du har betalt i förskott och vill häva köpet på grund av försenad leverans får du tillbaka pengarna senast 14 dagar efter upphävningen.

1.3 Ej mottagen / Uthämtad beställning

Om du inte är anträffbar vid det avtalade leveranstillfället eller på annat sätt väljer att ej mottaga beställningen debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har hämtats ut.

Detta gäller samtliga beställningar på Desinfekta oavsett fri frakt eller andra kampanjer.  

1.4 Vad kostar frakten?

Fraktpriset bestäms i första hand av vikten på produkterna i beställningen.

1.5 Avbeställa/ändring i beställning

Vi arbetar för att hantera och leverera din beställning från vårt lager så snabbt som möjligt. Kontrollera därför noga att den information som uppges stämmer innan du godkänner och genomför beställning. Ångrar du av någon anledning din beställning och vill avbryta den måste du kontakta Desinfektas kundtjänst så snart som möjligt. Desinfekta arbetar med att skicka ut beställningar snarast möjligt, därför kan vi inte garantera att en beställning går att avbryta.

1.6 Inbärning

Inbärning av beställning/leverans ombesörjes ej av Desinfekta eller fraktbolag.

1. 7 Emballage

Bortforsling av emballage/lastpallar ombesörjes ej av Desinfekta eller fraktbolag.

1.8 Leverans till öar

Desinfekta har ej möjlighet att leverera till öar som saknar broförbindelse. Dessa beställningar levereras till närmsta kajplats med adress på fastlandet varifrån kund får ta emot leveransen och därefter själv ombesörja vidare transport till ön.

2. Ångerrätt – Konsument

För privatpersoner tillämpar Desinfekta Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av leverans och utan att behöva uppge någon speciell anledning.

Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för kostnaden för frakten, returfrakten samt för returrisken.

2.1 Vid åberopande av ångerrätt gäller följande

Meddela Desinfektas kundtjänst inom 14 dagar eftermottagande av beställningen vilken/vilka produkter/produkter som skall returneras, vilket görs enklast via mail. Som kund har du rätt att undersöka produkten/produkterna innan beslut tas om eventuell retur. Undersökningen ska göras med varsamhet och ej mer omfattande än nödvändigt då produkten måste returneras i väsentligen oförändrat skick, Returnera produkten i originalförpackning och i ett likvärdigt yttre emballage som produkten levererades i, detta för att minimera risken för skador vid retur. Produkten ska returneras komplett

Returer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut.

Desinfekta kan komma att debitera kunden eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen.

Kunden står alltid för skador som kan uppstå under returtransporten.

Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad.  

3. Garantier & Reklamationer

Desinfekta tillämpar konsumentköplagen vid alla fall av reklamationer, 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt. 

Om du vill reklamera en produkt gör du det enklast genom att skicka ett mejl med tydliga bilder på skadan samt ditt ordernummer. Vid en godkänd reklamation kommer Desinfekta skicka en fraktsedel för returnering av produkten. 

Produktgarantin gäller endast ursprungliga produktionsfel, dvs. inte fel som uppstår vid egen förändring av varans funktion eller utseende. Kundens kvitto gäller som garantibevis.

Vid synliga produktfel/skador skall reklamationen göras före montering av produkten. Reklamationer på monterade produkter med synliga produktfel/skador godkänns ej. 

Vid åberopande av eventuella produktfel så behöver vi fotografier som tydligt styrker felet. Detta är för att kunna hantera din reklamation på distans och snabbare ge dig den hjälp du behöver i ärendet.

Vid fel som täcks av garantin kommer produkten att skickas på reparation/service, alternativt byter vi ut produkten.

Desinfekta kommer att följa Allmänna reklamationsnämnden rekommendationer i en eventuell tvist.

4. Tvist

Tvister skall avgöras av svensk domstol enligt svensk lag.

5. Åldersgräns

För att köpa av oss på nätet krävs att du fyllt 16 år. Om du genomför ett köp förutsätter vi att du fyllt 18 år.